Omschrijving
Goede zorg voor patiënten vraagt goede zorg voor de (mede)werkers en de onderlinge samenwerking.
Met veel plezier ben ik als gedragswetenschapper, communicatietrainer/-docent, supervisor/coach en kwaliteitsconsulent alweer vele jaren betrokken bij het opleiden van (huis)artsen en praktijkmedewerkers en kwaliteitsontwikkeling in huisartspraktijken.
In al deze activiteiten besteed ik veel aandacht aan het stilstaan bij/zoeken naar wat voor mijn cliënt(en) inspiratiebronnen/energiegevers zijn energievreters zijn.
Een positieve, oplossingsgerichte benadering maakt leren leuk:
Veel aandacht dus voor wat goed gaat en hoe je die ervaringen kunt gebruiken in situaties die moeilijker zijn.
En problemen bekijken als mogelijkheden tot groei en verandering.
Dat betekent:
Denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen: Ja-en in plaats van ja-maar.
Kijken naar wat wèrkt en daarbij buiten de lijntjes (leren) denken.
Werken aan belangrijke voorwaarden zoals
-(Samen) Verantwoordelijkheid nemen voor het oplossen van problemen.
– Open communicatie over essentiële zaken.
– Inzichten vertalen in actie
– Niet te vergeten: Humor!